Upnuté šaty zvýrazňující zakulacené bříško nebyly vždy na pořadu dne. Těhotenská móda prošla za poslední roky obrovským vývojem. Zatímco v současnosti je důraz na těhotenské křivky naprosto v pořádku, dřívější móda se jiný stav ženy snažila spíše zakrýt. A těhotenské kousky si člověk v obchodě nekoupil. Přesto budoucí maminky dostupné, sexy a zároveň pohodlné těhotenské oblečení stále postrádají.

 

Těhotenská móda se čím dál více dostává do regálů klasických módních řetězců. Před rokem 1989 takový „koutek“ s těhotenským zbožím člověk v obchodech rozhodně nenašel. Ženy byly odkázány na šicí stroje, švadleny nebo pohodlné zboží, které bylo možné sehnat v klasickém obchodě – zkrátka šlo o štěstí a umění improvizovat. V devadesátých letech se situace poměrně zlepšila. Ceny byly však poměrně vysoké a výběr omezený.

 

I střihy jednotlivých kousků prošly výraznou změnou. S nadsázkou řečeno, na začátku 20. století by se člověk pravděpodobně dozvěděl, že byla žena v očekávání, až s miminkem v náručí. Těhotenská móda byla navržena tak, aby bříško spíše zakryla a zvýraznila ženskou siluetu. Módní časopisy váhaly zmínit cokoliv souvisejícího s těhotenstvím, protože to bylo považováno za nevhodné. Speciálně šité modely byly spíše pro střední a vyšší třídu.

 

S výrazně měnící se módou v západních zemích se od 50. let měnil i pohled na zobrazování těhotenství. K tomu později výrazně přispěla například i Princezna Diana nebo herečka Demi Moore, která se v roce 1991 objevila na obálce magazínu Vanity Fair zcela odhalená zakrývající si rukama jen to nejnutnější. „Když jste těhotná, nesmíte se cítit ani krásně, ani sexuálně přitažlivě. Ale vy jste obojí – sexy a zároveň jste matka. Nechci mít na výběr jen jedno z toho,“ okomentovala zpětně herečka, proč se tehdy rozhodla prolomit společenské tabu.

 

Dnes se mateřské oblečení liší styl od stylu a vlastní kolekce nabízejí nadnárodní řetězce jako H&M, Lindex, Next, C&A, internetové obchody jako je Zoot, ASOS či Bonprix či lokální obchody v každém městě. Ať už jde o klasické těhotenské džíny s gumou či odvážnější kousky, ženy mají možnost své bříško ukázat i ho zakrýt. Ikonou se v posledních letech stala například Američanka Megan Markle, která ukázala několikero stylů včetně džínových šatů, jednoduchého kostýmku i plesové róby.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Meghan Markle 🔵 (@meghanmarkle_official),

I přes to všechno se budoucí maminky cítí stále ochuzené. Podle online dotazníku, který vyplnilo přes 260 žen, postrádala více než polovina z nich (66 %) větší výběr těhotenské módy. Přes 70 procent dotázaných uvedlo, že největší problém při nákupech je vysoká cena jednotlivých kousků.

 

V této souvislosti stojí za zmínku i průzkum, který provedl americký výrobce těhotenského oblečení Isabella Oliver. Těhotné ženy si podle něj koupí v průměru 21 kusů oblečení. Toto číslo zahrnuje dva páry klasických těhotenských džínů, tři kusy spodního prádla anebo třeba šaty na speciální událost. Podtrženo sečteno v průměru za tyto nákupy utratí 700 dolarů, v přepočtu přibližně 16 500 korun. To by skoro vydalo na jeden kočárek. Zdá se vám to hodně? V průměru připadne jeden kus oblečení na něco málo přes 700 korun.

 

Ale maminky, hlavně nezoufejte. Těhotenské oblečení je považováno za „rychlou módu“, takže se téma často točí kolem udržitelnosti. Více než čtvrtina z 500 žen, na které se studie zaměřila, uvedla, že oblečení dědila a následně předala dál. Tři ženy z deseti darovaly oblečení na charitu. Člověk nemusí mít vlastního návrháře jako Meghan Markle, aby vypadal krásně a cítil se pohodlně. A to i v situaci, kdy míří do porodnice.