Co jíst v těhotenství a kterým potravinám se naopak vyvarovat? Jak díky stravě zvítězit nad těhotenskou nevolností, a po jakém suplementu v lékárenské poličce sáhnout? Na tyto a spoustu dalších otázek vám odpovíme na následujících řádcích. Maminky a budoucí maminky, pamatujte však. Pokud si nejste s čímkoliv jisté, zeptejte se svého lékaře.

 

Na začátek bychom shrnuli hlavní těhotenské mýty, které byste měly co nejdříve vytěsnit z hlavy…

 

  1. Jsem těhotná, můžu jíst za dva.
  2. Nemůžu se hýbat nebo nějak sportovat, v těhotenství je to nebezpečné.
  3. Klidně se můžu ládovat sladkým, je třeba jíst podle chutí.
  4. Placenta funguje jako filtr, a tak si můžu dopřávat i nezdravé potraviny. K děťátku se nic nedostane.
  5. Těhotné ženy v žádném případě nesmí játra (bývá odůvodňováno rizikem předávkování vitamínem A, což v občasné přiměřené konzumaci nehrozí) a běžně dostupné čerstvé a plísňové sýry (odůvodňuje se rizikem nákazy listeriózou, ale ta hrozí u nepasterizovaných mléčných výrobků, které se v Česku běžně nenabízejí).
  6. Těhotné ženy, které kouří, nemají okamžitě s kouřením přestat, lepší je odvykat cigaretám postupně.

 

… a naopak se pojďme zaměřit na to, co stojí za pozornost.

 

  1. Neslaďte a omezte vše, co obsahuje jednoduché cukry – výjimkou je samozřejmě ovoce v rozumném množství.
  2. Omezte konzumaci výrobků z bílé mouky a bílé rýže, a naopak se je snažte nahradit těmi celozrnnými.
  3. Pro zahnání chutí zakousněte něco, co neobsahuje sacharidy: nesladkou zeleninu, plátek šunky od kosti, kousek sýru atd.
  4. Vsaďte na kvalitní přirozené potraviny a poctivou domácí stravu, namísto polotovarů, „hotovek“ s řadou pochybných ingrediencí a fast food. Ano, je to tak, sbohem pane McDonalde.
  5. Zeleninu si dávejte ke každému jídlu, může částečně nebo i zcela nahradit tradiční přílohu.
  6. Nejezte žádné dietní výrobky a výrobky určené pro diabetiky.
  7. Vynechejte uzeniny – kromě těch kvalitních jako je třeba šunka od kosti.

 

Aktivní folát a další důležité vitamíny

  1. Železo: v případě zjištěného deficitu, u vegetariánek a veganek, při nechutenství k masu
  2. Jód a omega-3 mastné kyseliny: když maminky nekonzumují pravidelně ryby
  3. Foláty (kyselina listová apod.): když maminka dlouhodobě a dostatečně nejí salátovou zeleninu
  4. Hořčík: při předčasných stazích; zvážit v kombinaci s vitamínem B6, ale je třeba mít na vědomí, že suplementace hořčíkem může zvyšovat vylučování vápníku; bezva výživovou náhradou kombinace hořčík + B6 může být banán s hořkou čokoládou
  5. Multivitamin pro těhotné: když žena dlouhodobě trpí nevolností a jí omezeně
  6. No a samozřejmě nezapomínejte na dostatečné množství aktivního folátu, který je důležitý pro přirozený vývoj vašeho miminka.

 

Bylinky v těhotenství

Doporučení, které bylinky těhotné mohou a kterým se mají vyhýbat, je spousta. Mnohá z nich si rozporují tak, že nastalému zmatku někdy nerozumí ani odborníci. Uklidňující je, že neexistuje žádná běžná česká bylina, která by měla tak silný účinek, že může ukončit těhotenství. Je ale mnoho bylin, které zejména při dlouhodobém nebo nadměrném užívání způsobují překrvení pánevních orgánů nebo ovlivňují děložní činnost.

 

Co můžeme doporučit, jsou běžné bylinky v menším množství: takový jemný heřmánkový čaj nebo rajčatová omáčka s oreganem budou naprosto v pořádku pro vás i vaše miminko.

 

Piškoty proti nevolnosti?

Je vám špatně už od rána? Máme pro vás malý tip, už po probuzení snězte něco malého, nejlépe chuťově nevýrazného – skvělé jsou piškoty, kukuřičné chlebíčky nebo třeba starší pečivo, můžete si mini snídani připravit už večer k posteli. Pokud můžete, nevstávejte rychle, ale předtím, než vstanete, se ještě chvíli protahujte na posteli a teprve potom se pomalu posaďte.

 

V průběhu dne se snažte jíst často a v malých dávkách – pár soust je vždycky lepší než nic. Nebude tolik kolísat hladina cukru v krvi a žaludek bude lépe reagovat. Mějte vždy po ruce nějakou drobnost, například kousek ovoce, jogurt nebo pečivo. Nečekejte, až dostanete hlad. Dříve, než budete mít hlad, vám bude nevolno.

 

Nežvýkejte taky místo jídla. Žaludku tak dáte falešnou informaci o tom, že se chystá jídlo. Vyhýbejte se tučným a kořeněným jídlům a samozřejmě nezapomeňte pít dostatek tekutin po menších dávkách.