Jak pomoci otěhotnění? Banální rady, které jsou však nad zlato

Yarilo® Blog

Jak otěhotnět?

Snadná otázka, složitější odpověď. Některým párům stačí jedna noc, jiní kvůli dvěma čárkám na těhotenském testu zkouší první poslední. Jste jedněmi z nich? Hýčkejte své tělo a poznávejte ho. Nepodceňujte správnou životosprávu ani sílu pozitivního myšlení. V mnoha případech, kdy v cestě nestojí zdravotní problémy, mohou i takové faktory hrát důležitou roli.

Už delší dobu se snažíte o miminko, ale každý měsíc se dostaví menstruace a s ní i další vráska na čele? Říká se to snadno, ale – hlavně nepanikařte! Podle studií zhruba 15 procent párů po uplynutí jednoho roku pravidelného nechráněného sexu stále čeká na pozitivní výsledek. A ani rok není doba, po které byste měli začít panikařit.

„Po miminku jsem strašně toužila. Myslela jsem na to ve dne i v noci. Po osmi letech jsme to s manželem vzdali a přestali se snažit. Tehdy jsem otěhotněla,“ vzpomíná maminka Michaela, která má teď již tříletého syna a dvouletou dceru. Druhé dítě přišlo, ani neví jak. Otěhotnět co nejrychleji po prvním dítěti se Michaela nesnažila. Důležitou roli ale mohla hrát její psychika.

Hýčkejte své tělo

Těžko se to vysvětluje a ještě hůře dokazuje. Přesto to mnoho maminek zažilo. Za jejich dočasnou neplodnost dost možná mohla jejich vlastní hlava. Psychika hraje důležitou roli. Občas je fajn ten několikaměsíční maraton rodičovského snažení odsunout na vedlejší kolej a vypustit. Vraťte se ke svým koníčkům, začněte běhat nebo tančit. I pohyb vám totiž může pomoci. Jóga může uvolnit vaše napjaté tělo a pomoci proti stresu. Za zmínku stojí určitě i hormonální jóga či cviky Ludmily Mojžíšové.

Ve zkratce, zařaďte pravidelný pohyb, zaměřte se na zdravou stravu a pokuste se udržovat normální hladinu vitaminu D pobytem venku na čerstvém vzduchu. Ke zdravému životnímu stylu patří určitě i dostatečný spánek, aby vaše tělo, které má po dobu devíti měsíců přenášet miminko, mělo dostatek sil. Pokuste se vyvarovat alkoholu, jednoduchým cukrům a zahoďte cigarety. Se změnami ve svém životním stylu by ženy, které chtějí otěhotnět, měly začít už několik měsíců před plánovaným početím.

Předzásobte se živinami

Užívání doplňků stravy i bylinek může být dalším z kroků, jak podpořit otěhotnění. Dostatečný přísun vitamínů a minerálů může vaše tělo nasměrovat na správnou cestu. Důležitým vitamínem je vitamín B9 – folát. Pravděpodobně jej znáte spíše pod označením kyselina listová. Hledejte však doplňky stravy, které obsahují folát již v aktivní formě (psali jsme zde). Myslete také na dostatečný přísun vitamínů B6, B12, zinku, železa i hořčíku.

Mezi diskutované bylinky patří drmek, za zmínku stojí ale například i maca peruánská. Při úpravě životního stylu a vybírání doplňků stravy myslete na svého partnera. K početí miminka jsou zapotřebí dva. Navíc, ve dvou se to lépe táhne. Na trhu také najdete lubrikační gely, které vytvoří optimální prostředí pro spermie a zvyšují tak šanci k početí.

Ani od doplňků stravy, ani od změny zdravotního stylu, však nečekejte výsledky ihned. Změny implementujte do svého denního režimu několik měsíců před tím, než se o potomka začnete snažit.

Poznejte své tělo

Za problém s přirozeným početí může často nepravidelná či chybějící ovulace. Ani pravidelný menstruační cyklus nemusí znamenat, že se ovulace vždy dostaví. V procesu početí jsou však ovulace a s ní související plodné dny rozhodujícími okamžiky. Více o tom, co se s tělem děje v době ovulace a početí se dočtete v tomto článku.

Víte, kdy ovulace přichází? Jestli jste se o úspěšné početí již zajímali, asi víte, že při pravidelném cyklu 28 dní se obecně uvádí, že k ovulaci dochází zhruba 13. až 14. den od prvního dne menstruace. Nejvyšší šance k početí jsou přibližně 3-5 dní před ovulací (plodné dny) a samotný den ovulace.

Je však třeba vzít na vědomí, že tělo každé ženy je jiné. Některé se ovulace může dostavit dříve, jiné naopak později. Některé ženy na sobě ovulaci vypozorují, jiné nepoznají rozdíl. Mezi signály patří například bolest prsou a vaječníků, slabé krvácení, únava či změna konzistence poševního hlenu. Na trhu existuje mnoho aplikací, které nabízejí možnost si všechny tyto náznaky evidovat, a vyhodnocují pravděpodobnost ovulace.

Sledujte svůj cyklus

Počítání dnů na prstech je však možné jen u žen s pravidelným cyklem. A ani tak není nejspolehlivější. Často proto v této souvislosti uslyšíte o měření bazální teploty a ovulačních testech. Díky měření bazální teploty, která s příchodem ovulace stoupá o několik desetin stupně, mohou ženy sledovat vývoj svého cyklu. Vyžaduje však důslednost v podobě pravidelného měření každé ráno v klidovém režimu. U ovulačních testů výrobci často garantují až 99 % úspěšnost testu.

Zásadním rozdílem mezi měřením bazální teploty a provedením ovulačního testu je ten, že při měření bazální teploty se o ovulaci dozvídáte víceméně až se zpožděním. Zvýšená teplota znamená, že ovulace již byla. Je však vhodné tyto výkyvy sledovat pro potvrzení ovulace. Naopak ovulační test poskytuje více času na naplánování pohlavního styku.

Máte-li však jakékoliv pochybnosti ohledně své plodnosti či menstruačního cyklu, je vždy příhodné poradit se s gynekologem.

 


 

Dávali jste pozor? Vyzkoušejte si to v testu.

0%

Jak dlouho trvá ovulace?

Bazální teplota...

Yarilo® v období početí

Yarilo® progametiq®

Yarilo® einstein 1

Yarilo® PRL

Yarilo® Mg

Yarilo® Man

Yarilo® během těhotenství

Yarilo® einstein 1

Yarilo® einstein 2

Yarilo® Mg

Yarilo® pro maminky

Yarilo® Silhouette

Yarilo® Galaktiz™

Yarilo® Mg

Přečtěte si také